Nog 1 nachtje slapen..

15 februari 2014 - Oisterwijk, Nederland

Lieve allemaal,

Nog 1 nachtje slapen en dan vlieg ik naar Malawi.. Een super gek idee, het komt nu wel heel erg dichtbij! Een week geleden mijn Traineeship afgerond en voor de laatste keer gewerkt bij de thuiszorg. Sinds maandag ben ik weer back naar mijn roots gegaan en woon ik weer even in Oisterwijk. Deze week ook echt de tijd gehad om nog de laatste dingetjes te regelen en te kopen, wat best een verademing was omdat de vorige keren dat ik weg ging ik op het laatste moment nog in de stress zat voor tentamens, zoals ACCOUNTINGG, een begrip die de meeste onder jullie wel kennen. ;) Nu heb ik een relaxte voorbereiding kunnen treffen en nog afscheid kunnen nemen van iedereen in Nijmegen (sorry van de rode wijn, jaarclubje en de whiskeysaus vriendinnen van thuis;)) en van familie. Dadelijk alvast mijn backpack en koffer inpakken en nog gezellig eten met thuis. Marloes, ook een Nederlandse vrijwilliger bij http://www.chembeprojects.org/ in Cape Maclear haalt mij op op het vliegveld in Lilongwe. Ik moet twee keer overstappen en vlieg er ongeveer 20 uur op, dus zal dan ook wel moe zijn, dus fijn gevoel dat ik daar word opgepikt. Van haar heb ik al een foto gekregen van mijn Afrikaanse vader en ze heeft me al verzekerd dat mijn Afrikaanse familie me met open armen zal ontvangen.

Ik vind het heel spannend maar heb er vooral heel veel zin in. Na heel veel gewik en geweeg en gedenk, ben ik heel blij dat ik NU de keuze heb gemaakt om mijn Afrikadroom nog waar te maken en het niet heb uitgesteld, waardoor het er misschien helemaal niet meer van zou komen. Het zit al zooo lang in mijn hoofd, vanaf het moment dat ik op de basisschool de Speeltuin van Marco Borsato op tv zag en mijn fantasieën op de middelbare school om potloden uit te gaan delen in Afrika. Potloden heb ik nu ook bij me, maar hopelijk kan ik naast potloden uitdelen ook nog leren wat je met potloden kunt doen, haha! Nadat ik in Zuid-Afrika ben geweest, was ik er nog zekerder van dat ik nog voor langere tijd naar Afrika wilde gaan, volgens mij ben ik al geïnfecteerd door de Afrikaziekte;). In Malawi verwacht ik het echte Afrikaanse leven mee te maken en ga ik ook midden in de lokale cultuur leven, wat mij echt geweldig lijkt. Begin december heb ik mijn voorbereidingsweekend gehad bij de organisatie http://www.ontmoetafrika.nl/, waarbij we veel informatie over de armoede daar, cultuurshock en cultuurverschillen hebben gehad en al geoefend hebben met een baby (in Nederland een pop dus) op onze rug en dingen op je hoofd te dragen. Ik ben erg benieuwd hoe dat in Malawi zal verlopen!

Allemaal erg bedankt voor de lieve berichtjes, cadeautjes en donaties. Via deze blog zal ik wat verhaaltjes plaatsen over mijn Afrikaanse ervaringen en wie weet nog wat leuke foto's plaatsen. Tot over 3 maandjes!

Liefs,

Mariska

1. Aafke:
    15 februari 2014
    Lieve Maris, ik ben trots op je! Super dat je je droom gaat verwezenlijken! Ik hoop straks meer mooie verhalen van je te lezen over al je indrukken en belevingen daar. Pas goed op jezelf en vooral ook genieten!! Ik ga nu nog even wat storten op jouw rekening wat je daar kan besteden met een goed doel:) Dikke lebber en tot bijna alweer
  2. Pam:
    Lieve Mariska,
    Wat geweldig dat je naar Afrika gaat! Ik ben net een paar weekjes terug van het mooie Namibië en Zuid Afrika en ik wil echt graag terug. Misschien heb ik de Afrika ziekte ook wel opgelopen hahah! Ik wens je heel veel plezier en ik ben benieuwd naar al je verhalen! Dikke kus
  3. Lucy:
    15 februari 2014
    Hey asisi (zus) Mariska!!
    Superleuk dat t nu echt gaat gebeuren!! En het is altijd de juiste beslissing om je hart en dromen te volgen!!!
    Heel veel sterkte met afscheid nemen (nooit leuk), maar..., time flies en voor je t weet ben je ook weer terug in NL. Cape Maclear is klaar om je met open armen te ontvangen!
    Tiwonana (see you later)!
    Lucy
  4. Ruud Martens:
    Hey Mariska,
    Helaas heb ik niet persoonlijk afscheid van je kunnen nemen en je een goede reis en verblijf daar kunnen wensen dus daarom maar even via de mail. Ik wens je een supertijd en geniet er vooral met volle teugen van. Ik ben nu al benieuwd naar de verhalen. Groetjes en maak er wat moois van, Oom Ruud ( Peet )
  5. Irene:
    16 februari 2014
    Liefste Maris,
    Suuuuuper tof dat je je Afrikadroom waar kunt maken. Het welbekende Afrikavirus heeft jouw leven zo beïnvloed de afgelopen jaren ;) geniet ervan wijffie. Wel terugkomen hoor, want we missen je nu al! Xjeeeeee!